Premiär för nya Struten!
Junis medlemstidning Struten har fått en helt ny design! Den är gladare, mer lekfull och mer färg – men ändå hundra procent seriös säger Pontus Landström, redaktör. Precis som Junis ska vara, jättekul verksamhet med en viktig ideologi i ryggen.
– Och så är den större, den ska verkligen kännas som en present. Sen planerar vi att man ska kunna vinna ett kilo godis i varje nummer! Men det får du inte berätta för nån … säger Pontus.
Hur känns det att lansera nya Struten?
– Fantastiskt, jag är pirrig och förväntansfull!
Pontus berättar att det var tio år sedan Struten gjordes om sist och att alla tidningar behöver göras om då och då.
– Det behövs för att uppdatera det tekniska och anpassa formen till en ny omvärld, men framför allt för att det är så himla roligt. Både för oss som gör tidningen och förhoppningsvis för den som får den. Vi vill ju hela tiden bli bättre och mer relevant för organisationen, säger Pontus.
Vad har varit största utmaningen med att göra om tidningen?
– Vi har ju fem fantastiska juniorreportrar som intervjuar, skriver krönikor och är med och planerar. Vi är så ledsna att inte kunnat träffa dem, på grund av pandemin. Men de har varit fantastiska den här tiden. De har gjort intervjuer hemifrån och det blir såklart inte samma grej som ett riktigt möte. Men med världens bästa juniorreportrar funkar allt!
Ett nytt koncept i Struten är att i varje nummer får en juniorreporter möta en kändis, som berättar om hur det var att själv vara barn och delar med sig av smarta livstips! Där vi också får se hur de såg ut när de var unga, på en före-bild.
Till sist, beskriv nya Struten med 3 ord!
– Förlåt, jag måste säga 6 ord: För barn, med barn, av barn.