Vit jul 2024 – En trygg jul för fler barn
Vit jul-kampanjen 2024 fick ett stort genomslag och bidrog till att fler barn fick uppleva den jul de drömmer om och vill minnas. Junis driver kampanjen tillsammans med IOGT-NTO-rörelsen för alla barns rätt att se fram emot och få uppleva en trygg och mysig jul. Vi arbetar för att förändra alkoholnormen och se till alla som firar jul tillsammans med barn avstår alkohol för att kunna vara de trygga vuxna som barnen behöver.
Budskapet om en Vit jul engagerade många människor och ledde till att kampanjen fick ett stort genomslag både genom jullovsaktiviteter för barn, påverkansarbete och på sociala medier. Tack vare ett stort ideellt engagemang bland våra medlemmar fick fler barn och unga med sig fina jullovsminnen.
Över 280 aktiviteter anordnades under jullovet
Genom 284 jullovsaktiviteter som samlade över 14 000 deltagare skapades trygga och glädjefyllda jullovsminnen för barn över hela landet. Från julpyssel och filmvisningar till sportaktiviteter och utflykter – kampanjen erbjöd en mängd kostnadsfria aktiviteter där barn, unga och familjer fick möjlighet att ha kul i en nykter och trygg miljö.
Stort genomslag i medier och sociala plattformar
Vit jul fick ett stort genomslag både i traditionella och sociala medier. Kampanjen uppmärksammades i både tidningar och på TV och fick dessutom en särskild hälsning från Mark Levengood innan Kalle Anka på julafton, där han framförde en påminnelse om vikten av en vit jul från Lilla Aktuellt. På sociala medier nådde kampanjen ut brett tack vare ett stort engagemang av personer som delade vidare vårt budskap om att göra julen till barnens högtid.
Vi vill rikta ett tack till alla som engagerade sig
Vi vill rikta ett stort tack till alla er som har varit med och stöttat Vit jul 2024. Genom att engagera er, sprida budskapet och påminna samhällets vuxna om vikten av en nykter jul har vi tillsammans gjort skillnad för tusentals barn. Tack vare er har fler barn och unga fått uppleva den jul de drömmer om och vill minnas.